Jag och djur.

Hatar djurtortyr. Jag har skrivit om det så många gånger. Och nu såg jag det igen. För det första vill jag bara säga att jag HATAR tjurfäktning. Stakars djur.

"Tjurfäktning är ett spektakulärt evenemang i vilken en matador strider mot en tjur. En tjurfäkting inleds med att matadoren tar emot tjuren med sin capote. Sen börjar tercio de varas där picadorer stöter en lans i tjurens nacke och sårar tjurens nackmuskler så att djuret skall hålla ned huvudet och inte kunna använda sin fulla styrka. Därefter kommer tercio de banderillas, då ett antal banderilleros stöter fast hullingförsedda "spjut" i tjurens rygg. Matadoren kan också sätta sina "banderillas" själv. Sista delen är tercio de muerte där matadorens roll är att få tjuren att gång på gång attackera hans röda tygskynke muleta. En tjurfäktingsomgång anses lyckad om den avlutas med att tjuren dödas genom att svärdet sticks genom djurets skuldra ned i hjärtat."

Låter det bra i era öron? är det rättvist mot tjuren som inte har en chans i världen att kunna försvara sig? En matador som känner sig manlig och stolt och en tjur som lidit sig igenom sina sista timmar i livet. Idiotiskt!

Jag kollade på programet som jag skrivit förut om där människor blir attackerade av djur. Där handlade det just om en tjurfärkning i Spanien där det kom en tjur lös och höll på att döda en åskådare som hade tankar på att ställa upp i det. Han höll på att dö av tjuren som stångade honom. Tydligen avlar dom upp tjurar med ett mer agressivt beteende så att dom ska tänka på att försvara sig och döda. Och jag kanske är dum men jag tyckte det var rätt åt mannen som blev överfallen. Han får skylla sig själv om han njuter av att se tjurar torteras. Det är min åsikt.

Sen var det en familj som hade en pythonorm som husdjur. Den ena sonen ville mata sin orm med en levande kanin bara för att det var "coolt" så han kunde filma det. I programet berättade dom om att det går lika bra att redan ge ormen en död kanin. Och min åsikt i det är att om man nu får ha ormar som husdjur som är helt sjukt så kan man i alla fall köpa en död kanin och ge. Istället för att se på hur rädd kaninen blir som inte har en chans att ta sig ifrån ormen som sedan torterar den till döds. Fy fan! vilka människor det finns. Men då i alla fall bet ormen killen i handen som ville filma. Och jag tyckte det var rätt åt honom också. Det är inge synd om dom djur torterarna.

Min åsikt och den står jag för. Länge leve djuren!

/Linda

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0